الثلاثاء 17 مايو 2022 م 7:48 صـ 15 شوال 1443 هـ
الرئيسية | مساحة حرة

بركات وزيرة الصحة والوفد الصينى والجُعْرور الإخوانى

2020-04-16 23:46:05
فرشوطى محمد

كتب : فرشوطى محمد :الواد زعبوله عمال يصرخ فى الكَفْرُ كله ويقول :جاى ياعم فرشوطى من جماعة الخرفان دى كل حياتهم طاعة وتبعية كلهم دلاديل للراعى بتاعهم ومفيش واحد منهم بيكلف نفسه عناء التفكير فى اللى بيقوله .
قلت وأنا امسك بذراعه اهدأ يا زعبوله وقوللى انت زعلان ليه؟
قال صارخا : مش عاجبهم حاجه خالص يا استاذ فرشوطى - العالم كله دلوقتى بيشيد بمصر ورئيسها وإنجازات الحكومة ....
قاطعته قائلا :النظرة المستقبلية للحكومة المصرية فى غاية الأهمية يازعبوله- وتحتاج لخبير ذوحنكة سياسية واقتصاديه ليدرك حجم الانجازات التى تتحق داخل مصر وخارجها - ومش كل اللى نفخت طبخت.
- الجماعة دى ياعم فرشوطى لا عندها حنكه ولا نيله دول عايزين السلخ - انت فاكر
يوم ما قامت وزيرة الصحة هالة زايد بزيارة الصين؟ ماذا حدث؟
فاكر يا زعبوله فاكر أثارت زيارتها موجة عاتية من السخرية "من كتائب جماعة الإخوان الإرهابية على الشبكة العنكبوتيه " بعد إعلان الوزيرة في مؤتمر صحفي أنها تحمل رسالة تضامن من الرئيس السيسي إلى جمهورية الصين في ضوء عمق العلاقات بين البلدين.
- ايوه يا أستاذ هى دى الجزرة اللى قطمتها الخرفان وفضلوا ينحتوا فيها لحد دلوقتى- عارف النهارده ايه اللى حصل؟
- حصل ايه يازعبوله ؟
- حصل اللى حايخلى الخرفان الحاقدة على مصر وحكومتها تنكسف ويبطلوا شعار الطاعة العمياء والمشي ورا اردوغان وتميم والمرشد دون وعى ولا رأى ولا روية.
ولم يمهلنى ان اسأله بل أرغد زعبوله وأزبد وأضاف قائلا:النهاردة ياعم فرشوطى الصين أرسلت 4 طن مستلزمات طبية وقائية منها 20 ألف كمامة N95، و10آلاف من ملابس الوقاية، بالإضافة إلى 10آلاف كاشف خاص بفحص الأحماض النووية لفيروس كورونا المستجد.
قلت : والله فيهم الخير يازعبوله
قاطعنى قائلا : استنى استنى دا مش كدا وبس " وفتح الجريدة التى كانت فى يده " وقرأ دا السفير الصيني ، لياو ليتشيانج، أكد أن المساعدات دى تأتي في إطار التضامن والتعاون المستمر بين رئيس الصين والرئيس السيسي، مشيراً إلى أن هذه المساعدات هي رد للجميل المصري.
قلت : مصر يازعبوله جمايلها فوق راس العالم كله .
قال زعبوله :ومش كدا وبس يا عم فرشوطى دا أثناء استلام وزيرة الصحة الشحنه ، في مطار القاهرة الدولي الوفد الصينى أعطاها لوحة فنية حضارية جميله قوى ياعم فرشوطى .
لوحة فنية ؟
ايوه مكتوب فيها بيت شعر للشاعر المصري أحمد شوقى بيقول فيه "نصحت ونحن مختلفون دارا .. ولكن كلنا في الهم شرق" .
قلت مبتسما هذا تعبير جميل عن عمق وترابط العلاقات بين البلدين وعن وحدة الأزمة التي تمر بها الدولتان بسبب كورونا ورغم اختلاف القارات وبُعد البلدان إلا أننا نواجه هذا الوباء بترابط بين الدولتين.، بشطر بيت شعر لأمير القوافى أحمد شوقي "كلنا في الهم شرق" .
ومش كدا وبس ياعم فرشوطى دا السفير الصينى قال أن مستقبل مصر بعد انتهاء هذا الوباء سيكون الأفضل بين دول العالم.
مش قلتلك يازعبوله مش كل من نفخت طبخت .
فرشوطى محمد صحفى ساخر يكتب فى العديد من الصحف العربية
https://www.facebook.com/farshoutye

0
مساحة حرة
152752
جميع الحقوق محفوظة © 2022 - جريدة شباب مصر